Lea Rasovsky

Absolventă a Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti, secţia foto-video, Lea Rasovsky este o artistă foarte tânără, plină de viaţă şi entuziasm. Desenează cu un umor nebun şi arhi-plin de substanţă. Permanent se impică în proiecte culturale noi, puternice şi cu priză la publicul tânăr. Vizitând cea de-a doua expoziţie la care participă în acest an m-am trezit scriind pe jos, înconjurată de obiecte care îmi aminteau de copilărie şi cu privirile lui Dream boy aţintite spre mine din toate direcţiile. Prin instalaţia ei ludică, Lea induce fatasme, rememorări, interogaţii… Se joacă cu mintea priviitorului şi din zâmbetul din prag se vede că îi place. 

Joi seară, la vernisajul de la Draft One, au venit mulţi oameni să-mi facă poze. M-au integrat cumva instalaţiei tale?

Am vazut cateva poze care ţi s-au facut, momentul l-am ratat. Pai cred că da, e vorba de o integrare directă la tine. Pentru că spatiul meu, dacă te atrage te şi integrează automat. Cum vrei, cum simţi. Doar dacă devine un mediu înspăimântător te retragi, nu te poţi integra.

Zi-mi ceva despre instalaţia de la Daft One ? Mi s-a părut fascinant spaţiul.

Nu am vrut să expun pur şi simplu desenele într-o galerie. Ideea acestui tip de instalaţie o am de ceva timp în minte. S-au potrivit perfect lucrurile, ideea de cameră de fata…  Intri printr-un culoar, care îţi permite să te detaşezi, să te pregăteşti.

A fost momentul potrivit, spaţiul potrivit pentru a pune în practică o idee pe care o am mai demult în minte. Sunt foarte multumită de ceea ce a ieşit !

Instalaţia de la Draft One poate fi vizitată şi în timpul Nopţii Galeriilor, nu ?

Da, galeria va fi deschisă. Atunci va avea debutul încă o expoziţie şi toate trei vor funcţiona în paralel până pe 4 iulie.

Spune-mi ceva şi despre celalălt proiect în care eşti implicată pentru NAG, cel de la Galeria 29.

Proiectul de la Mircea din galerie va fi proiectul final al experimnentului lui. Voi expune 10 picturi pe tapet, pe care publicul le va câştiga prin tragere la sorţi. Mergem pe ideea de surpriză, vei vedea acolo.

Cum lucrezi cu Mircea Nicolae ?

Foarte bine. Ne-am înţeles perfect din start şi cred că şi pe viitor vom avea colaborari bune

Galeria 29 este un spaţiu neconvenţional, în sufrageria lui Mircea. Te atrag astfel de spaţii ?

Întotdeauna o să prefer spaţiile neconvenţionale, te eliberează de constrângeri, le costumizezi dupa proiect. Îţi permit să fi liber, asta e condiţia esenţială pentru un artist tânăr.

Faci parte dintre artiştii implicaţi în « Young romanian artist ». Spune-mi câte ceva despre acest proiect .

Am vorbit  cu Mircea despre proiect, am ştiut de la început că vreau să mă implic. Mircea va duce în spaţiul ICR de la Veneţia, în perioada Bienalei de artă contemporană lucrări ale unor atişti români tineri, mai mult sau mai puţin cunoscuţi.

Voi participa cu seria Freising Sings. 13-14 desene de mari dimensiuni, pe care le-am făcut într-o rezidenţă în Germania. E un proiect în proiect care îmi place foarte mult.

Esti implicată în foarte multe proiecte în acest moment, cum te descurci ?

Îmi place foarte mult să fiu activă. Mă ajută experienţa asta de lucru. Eu sunt la început de drum şi orice fel de experienţă mă ajută. Sunt selectivă şi toate activităţile în care mă implic sunt constructive pentru mine. Orice om tânăr are nevoie de multe experienţe ca să afle ce vrea.  Abia dupa 60 de ani îţi permiţi să faci un singur lucru pe an, apoi să dormi în vila ta din sudul Franţei.

Cum ţi s-a părut să lucrezi pentru MNAR la Noaptea Muzeelor ?

Mi-a plăcut foarte mult. Toată lumea e extraordinar de drăguţă şi s-a colaborat excelent. Mi-a plăcut proiectul, ideea, oamenii, spaţiul. etc

Se aude că în curând te vei alătura echipei noastre, aşa este ?

Da, sper să meargă totul bine şi să mă alatur echipei pe parte educaţională. Deocamdată fac voluntariat. Predau nişte cursuri copiilor foarte micuţi. E o sursă de fericire !

HISTORIA X ? Spaţiul fabricii dezafectate m-a speriat puţin, dar proiectul în sine mi-a plăcut. Cine l-a iniţiat, care a fost stamement-ul şi ce aveti de gând să faceţi mai departe ?

Baza teoretică şi baza de cercetare a fost iniţiată de fundaţia Dala, care se ocupă de patrimoniu. Au vrut sa tragă un semnal de alarmă. Bisericile de patrimoniu din România sunt lăsate în paragina, iar proiectele de sustinere care se fac, la MŢR sau MNSGD sunt oficiale, poate false. De aceea am ales un spaţiu industrial. Participarea mea a fost ca artist vizual, am realizat nişte lucrări pe aceasta temă. Alternativa clară, directă şi nepoliticoasă se potriveşte perfect problemei cu care se confruntă patrimoniul românesc în acest moment. Încercăm salvarea patrimoniului într-un mod anarhist. Interesant este că am primit semnale clare, oamenii vor să se implice activ. Aşteptăm şi un sprijin financiar şi nişte semne din partea instituţiilor vizate de proiect.

Unde îţi doreşti să ajungi să expui ?

În medii libere şi în medii cu un public deschis, unde publicul se bucură de ce vede. Muzeele înalte nu sunt o prioritate în acest moment. Vor veni cu timpul. Vreau să patricip în proiecte care să mă reprezinte şi să mă pot mândri cu ceea ce fac.

Îţi place cum arată în acest moment lumea artistică românească ?

Mi se pare ca are potenţial mare. Sunt mulţi artişti tineri într-adevăr tari. Dar este o lipsă de promovare (nu mă refer la nivelul instituţiilor). Oamenii au nevoie de mai multă expunere, de vizibilitate. Trebuie să încerce să facă ceva, să se promoveze. Mircea Nicolae a avut o iniţiativă foarte bună în acest sens, cu proiectul de la Veneţia.

A fi underground nu ţine de vizibilitate!

 

Interviu realizat pentru revista ArtClue

Leave a Reply

