Jacques Herold

Originar dintr-o familie nevoiașă cu șase copii, Jacques Hérold s-a confruntat în primii ani cu greutăți financiare, reușind cu greu să-și transforme pasiunea pentru artă în meserie. Artistul s-a afirmat în spiritul suprarealismului francez, alături de mentorul și prietenul său, Victor Brauner.

Descoperindu-și preocupările artistice din adolescență, Hérold se înscrie la 15 ani la Școala Națională de Arte Frumoase din București. Academismul rigid promovat de învățământul românesc nu-l reprezintă, tânărul renunțând o perioadă să lucreze. Se angajează ca ajutor de arhitect la o firmă din București, unde lucrează până când ajunge să cunoască cercul suprarea­list care frecventa Lăptăria lui Enache.

Scurta perioadă petrecută în România a fost marcată de sărăcie și probleme cauzate de antisemitismul în plină ascensiune. Artistul realizează lucrări de grafică pentru publicațiile suprarealiste, în special pentru ”unu”. În iunie 1930 emigrează în Franța, stabilindu-se la Paris. Prin intermediul lui Arthur Adamov, Victor Brauner și Benjamin Fondaine intră în contact cu grupul suprarealist aflat în plină ascensiune. Se integrează rapid, apropiindu-se de Yves Tanguy, Salvador Dali și André Breton. Preocupat de teoria lui Hegel despre natură, Hérold începe să lucreze compoziții suprarealiste cu personaje antropomorfe. Insectele sale hibride au fascinat grupul suprarealiștilor francezi. Hérold s-a făcut plăcut remarcat la Salon des Surindépendants, devenind din 1938 un prieten apropiat al dificilului lider al suprarealiștilor, poetul André Breton.

În perioada războiului se refugiază din fața prigoanei naziste, inițial la Marsilia alături de alți suprarealiști, apoi la Lacoste și Annecy. După război suferă o depresie profundă din cauza morții, la Auschwitz, a bunului său prieten și susținător, poetul Benjamin Fondaine. Este o perioadă în care arta sa devine din ce în ce mai ermetică, iar toate simbolurile trimit spre disperare și angoasă. Comanda de-a decora cu fresce spitalul Sainte-Anne din Paris reușește să-i ofere siguranță financiară și-l ajută să depășească depresia. Din acest an participă la toate expozițiile de grup ale suprarealiștilor, reușind ocazional să deschidă și câteva expoziții personale. Lucrează mult, fiind preocupat de pictură, grafică și sculptură. În 1957 publică ”Maltraité de peinture”, volum ce conține ideile sale despre artă.

În 1986, cu un an înaintea morții, Jacques Hérold este ales să reprezinte Franța la Bienala de la Veneția.

Bibliografie:

BUTOR, Michel, ”Hérold”, Le Musée de Poche, Paris, 1964
POULLAIN, Christine, ”Jacques Hérold et la Surrealisme” (catalog), Ed. Sivana Editoriale, Marseille, 2010
Apărut în catalogul licitației de Alb și Negru, Artmark#21, 2011
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s